vrijdag 31 januari 2014

Doe een minimum maand: week 5

Na het lezen van 'Sta financieel sterk' van Marieke Henselmans heeft Firma Fluitekruid besloten de uitdaging aan te nemen: januari wordt haar absolute minimum-maand. Geen geflierefluit meer, maar gewoon, regelrecht  hard core besparen!


O jee, op de valreep nog een misser. Ik was helemaal trots dat ik het ook deze week weer binnen mijn budget gered had, maar was vergeten dat ik de factuur van Rechtstreex nog moest betalen…
Daarmee zit ik nog steeds onder de 21 euro. Maar… ik had natuurlijk nog maar vijf dagen te gaan, dus had ik maar 15 euro mogen uitgeven. Nu heb ik niet alleen mijn budget 'overige zaken', maar ook mijn eetbudget overschreden! Met 5 euro en 47 cent, om precies te zijn.



Ik ZOU natuurlijk het hele weekend mijn hand op de knip kunnen houden om mijn eer te redden… maar haha, dat ga ik dus mooi NIET doen! Morgen ga ik lekker met meneer F. en onze vrienden naar de kroeg! Het is mooi geweest. Marieke H. kan mooi de boom in!

Uitgaven deze week:

2 kilo aardappelen  (Rechtstreex) 1,60
1 kilo uien (Rechtstreex)  1,10
appelsap  (Rechtstreex) 1,80
Hoeksche chips  (Rechtstreex) 1,80
geraspte kaas   1,49
vegetarisch kruimgehakt 2,29
soepgroente (diepvries)  0,49
vegetarische balletjes 2,69
melk (biologisch) 1,09
tomaten in blik 0,39
halfje volkoren 1,23
merquez (biologisch) 2,50
2 vietnamese loempia’s 2,00
---------------------------------------------
Totaal  20,47



Weekmenu:

Maandag:
pasta met vegetarisch gehakt, tomatensaus en geraspte kaas

Dinsdag:
pasta van gisteren

Woensdag:
tomatengroentesoep met stukjes merquez en brood

Donderdag:
boerenkool-knolselderijstamppot (voor nop gekregen van de meiden van Kromkommer, want over de datum) & vegetarische balletjes

Vrijdag:
bami met roerbakgroente (ook gratis, want over d.d.), omelet en pindasaus



Hoe was het om te eten voor 21 euro per week?
 
Eten voor 3 euro per dag is BIJNA gelukt, tot mijn verbazing. Als ik de laatste week iets beter had opgelet, had het zelfs helemaal kunnen lukken. En dat valt me toch mee, omdat ik niet continu voor het allergoedkoopste voedsel ben gegaan. De laatste drie weken stonden er zelfs af en toe weer wat lokale, fair trade - en biologische producten op m’n lijstje.


Dat kan, doordat ik op andere fronten zuinig ben. Ik doe nu bijvoorbeeld geen boodschappen meer zonder dat ik eerst elk hoekje van mijn koelkast heb uitgespit, op zoek naar kliekjes. Bovendien heb ik de hele maand niet meer buiten de deur gesnackt,  met uitzondering van 2x een Vietnamese loempia (wat een geweldige uitvinding, zo lekker, en dat voor maar 1 euro!) En als ik thuis wil snacken,  kraak ik nu vaker hazelnoten, pel pinda’s of pof maïs.

Klik op de afbeelding voor het recept!


Meneer F. bakt af en toe kroepoek of emping. Zo wordt snacken een heel ambachtelijk gebeuren, in plaats van wezenloos gegraai. Veel leuker eigenlijk. Al maak ik voor de Hoeksche Chips graag een uitzondering. :)

Ik zou de kosten nog wat verder hebben kunnen drukken als ik vaker was gaan marktjutten. Maar eerlijk gezegd ging ik na een lange (werk)dag ging  liever meteen naar huis, en had meestal totaal geen zin om nog in de kou, de regen en het donker markten af te struinen. 


Dan maakte ik liever thuis iets makkelijks klaar (bv. pasta met vegetarisch gehakt en tomatensaus), dan maar zonder groente. De laatste week heb ik eigenlijk iets te weinig groente gegeten.

Dat ik nog zo vaak voor andere mensen heb kunnen koken, was verrassend.  Ik ben zelfs nog een keer uit eten geweest en  heb een paar keer getrakteerd. Dat was mijn belangrijkste insteek deze maand: dat ik niet op andermans zak zou gaan teren, maar zou proberen om elke dag iets weg te geven. Dat is gelukt, en (mede) daardoor heb ik me geen moment arm gevoeld.



En hoe ging het met het weekbudget van 14 euro voor ‘overige zaken’?

Dit bleek volstrekt niet toereikend. Ik dacht dat juist dit onderdeel een makkie ging worden, omdat ik nooit zoveel geld uitgeef aan spullen. In de eerste instantie leek dat te kloppen, ik was maar een paar euro kwijt voor wc-papier, een cadeautje en wat traktaties. Maar ja, áls je dan een keer iets nodig hebt, zoals een nieuwe adapter, en je wilt kaartjes voor een concert reserveren, is meteen je hele maandbudget weg. 

Dat ik de minimum-maand als positief heb ervaren, komt natuurlijk voor een groot deel doordat ik wist dat het tijdelijk zou zijn. Okee, tegen het eind werd het moeilijker. Maar het grootste deel van de tijd zag ik het als een sport, en was trots als het me weer gelukt was. Ik had er lol in, omdat ik wist dat het ook een keer februari ging worden.

Wanneer je altijd zo moet leven, dag in, dag uit, wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan is er altijd financiële druk, je kunt nooit eens uit de band springen, er nooit eens ‘vrij’ van nemen. Op eten kan je nog wel bezuinigen, maar het zijn vooral die andere (vaak onverwachte) kosten die moeilijk op te vangen zijn. Kleding, geld voor schoolboeken, een koelkast die het begeeft …. zulke uitgaven lopen al snel op. Ik ben mijn buffer dus alleen maar nog meer gaan waarderen, en nog meer gemotiveerd om door te sparen.


Tenslotte
 
Tijdens de minimum-maand heb ik weer eens ervaren hoe belangrijk een familie-, vrienden- en buurtnetwerk is. Overal waar ik kom, hebben mensen wel een bakkie koffie klaar staan, of kan ik aanschuiven. Dat was al zo, en ik ben er deze maand niet extra veel gebruik van gaan maken, maar ik was me wel sterker bewust van de overvloed aan warmte en gastvrijheid om me heen. 

Investeren in netwerken staat voor mij dan ook met stip bovenaan, dat is nog VEEL belangrijker dan financiële investeringen. Zoveel mogelijk delen wat je hebt, en kijken hoe je andere mensen kunt helpen. Als je doet waar je goed in bent, ervan kunt genieten, en het ook nog van betekenis kan laten zijn voor anderen, voel je jezelf altijd nuttig en nooit alleen. Dat is tenminste mijn ervaring. 

En wat ik ook merk, is dat alles wat je geeft op de een of andere manier weer bij je terug komt. Niet op een zweverige manier, maar gewoon omdat het zo werkt binnen een samenleving. Niemand kan het alleen. Ik heb anderen nodig, anderen hebben mij nodig. En dat is niks om bang voor te zijn. Dat is juist hartstikke mooi. 





13 opmerkingen:

  1. Nou, mooi dat het bevallen is. weer 'n ervaring rijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. proost voor morgen in de kroeg! Geniet ervan, wel verdiend hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verhaal hoor :) Ik vind het erg knap! Ben je nu een beetje laf aan het nadoen. We maken veel op, lekker hoor. Heb nog maar voor 70 euro aan boodschappen gedaan voor de week, alles ganz biologisch en met zijn vijven. Keukenkastjes raken snel leger. Is wel goed voor de bewustwording zeg maar. Veel plezier in de kroeg en op je concert!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die kroeg heb je verdiend, dankjewel voor het bewust maken
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi! geniet nu maar weer extra lekker van het luxere leven. Ik ben om, ik ga ook meedoen. Drie weken, tot aan mijn volgende salarisbetaling.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat inspirerend zeg ! Ik denk dat ik dit ook een keer wil proberen. Iemand met een vergelijkbaar initiatief is www.vegetus.nl zij berekende ook de kosten per maaltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat knap van je. Ik kan me er niets bij voorstellen. Ik heb een budget van € 100,00 per week voor alle min of meer huishoudelijke dingen (eten, maar ook shampoo, hondenvoer e.d.)en dat gaat bijna altijd op. En ik heb niet het idee dat wij luxe leven, geen toastjes Franse kaas, frisdranken e.d. Wel zoveel mogelijk biologisch en veel groente en fruit. Wij zijn maar samen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is dus 50 euro per persoon per week, voor alle boodschappen, niet alleen eten.
      Normaal gesproken zit ik daar wel iets overheen. Volgens mij doen jullie het dus best netjes!

      Verwijderen
  8. Hallo Mevrouw F, zin om vega-broodbeleg van Vitall te proberen? Ik heb een kortingscode, dus als je wil, dan laat maar weten! Groetjes, fijne avond, M

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, hij is aangekomen. Je hebt toch geen aandelen of zo, hé? :)

      Verwijderen
  9. Die onverwachtse dingen, die kunnen je budget behoorlijk in de war schoppen. Ik ben in januari met Hond naar de DA geweest, nou... Daar kwam ik bijna zo'n 200 euri lichter vandaan. Hond had gevochten en ze heeft anxiety issues en om haar daar tot in februari mee te laten lopen.... Nee. Een zak brokken meegenomen, hypoallergeen van de DA kost me zo'n 50 Eur. En had ik mee voorgenomen als weekbuget. Foetsie! Het schip was toch wel weer binnen, maar het zal je maar gebeuren - op het minimum leven en een huisdier met een chronische aandoening hebben. Hmm....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die huisdieren kunnen de boel goed verpesten... :)

      Verwijderen