zondag 5 januari 2014

Doe een minimum-maand: week 1

Na het lezen van 'Sta financieel sterk' van Marieke Henselmans heeft Firma Fluitekruid besloten de uitdaging aan te nemen: januari wordt haar absolute minimum-maand. Geen geflierefluit meer, maar gewoon, regelrecht  hardcore besparen! 

De eerste week (niet eens een volle week) was natuurlijk een makkie, omdat ik uit mijn voorraad kon eten. Ik ben me er sowieso van bewust dat het voor mij wel heel relaxed consuminderen is. Het hoeft niet structureel, ik heb een buffer, een bescheiden voorraad, lage vaste lasten, een goed netwerk, geen schulden, geen kinderen (op) te voeden, etc. Maar ik weet natuurlijk niet of mijn situatie altijd zo rooskleurig blijft.
(Overigens kwam ik er pas achter dat ik ergens op het randje van de 'armoedegrens' schijn te zitten, wat ik door mijn lage vaste lasten totaal niet zo ervaar, maar dit terzijde)

Voorlopig heb ik mijn weekbedrag vastgesteld op 35 euro, waarvan 21 euro voor eten en 14 euro voor overige zaken/onvoorzien/reserve. Het kan zijn dat ik dat nog moet bijstellen, want ik ben natuurlijk overmoedig geworden doordat het tot nu toe zo makkelijk gaat.


Woensdag (Nieuwjaarsdag):

Ontbijt: appelbeignets, chocomel

Lunch: erwtensoep (uit vriesvak van meneer F)

Avondeten: vispastei (uit vriesvak van meneer F)


Uitgegeven vandaag:  € 0,-


Misschien lijkt het nu alsof ik erg op de zak van meneer F. teer. Ik zeg er voor de zekerheid maar vast bij (voordat m’n kop eraf gebeten wordt, je weet maar nooit) dat hij ook vaak bij mij eet. Of ik neem boodschappen mee en kook bij hem thuis.

Bovendien heb ik – met een knallende kater, ook nog – zijn afwas van een paar dagen weggewerkt, wat ik zo’n onbeschrijfelijk nobele daad van mezelf vind dat ik het hier even vermeld (wilde eigenlijk ook een geluidswagen huren om dit geweldige nieuws te verspreiden, maar dat laat het budget helaas niet toe). Zeg nou zelf, zo’n vriendin heeft toch wel wat vispastei verdiend…


Donderdag:

Ontbijt: ontbijtkoek met roomboter, koffie, yoghurt met peer
Vorige week had ik bij de Jumbo al een ontbijtkoek gescoord voor 43 cent. Yes! Dat was ZELFS nog goedkoper dan die van Marieke Henselmans (OK, 51 cent)! Triomf!

Lunch:
BLT-stokbroodje.

Aangezien er geen sla in huis was, heb ik maar eens gekeken wat er nog in de plantenbakken in mijn straatje groeide in januari. Niet te geloven: paardenbloemblad  en Oost-Indische kers!  Smaakte erg lekker met spek en tomaat en een beetje mayo op zo’n warm, knapperig afbakstokbroodje, mmmm...


Er groeide ook volop munt om ’s middags nog een potje thee van te zetten. Is die opwarming van de aarde toch nog ergens goed voor…
Avondeten: rijst met champignonragout, champignons, sjalotjes, komkommer, tomaat, peterselie.
Ik kookte bij mijn ouders, uit mijn voorraad, en was benieuwd hoe ze zouden reageren op zo’n simpel maal. Ze kunnen namelijk best kritisch zijn. Mijn vader: ‘Wat heerlijk, zeg! Nou, jij mag elke dag wel koken, het lijkt wel een restaurant.’ Ik moest mijn lachen inhouden, want ik had gewoon een blikje ragout in een pannetje gemikt, wat rijst gekookt en de boel een beetje leuk aangekleed. Blijkbaar doe ik normaal gesproken te veel mijn best… :-)


Uitgegeven vandaag:  € 4,37
Dit was allemaal voor fruit, waarvan het meeste in een fruitmand ging voor een zieke collega. Thuis heb ik altijd voldoende mandjes, strikjes, cellofaantjes en kaartjes om daar iets leuks van te maken. En ik hield zelfs nog ruim een half net perssinaasappels over voor het weekend.


Vrijdag:

Ontbijt: ontbijtkoek met roomboter, koffie, peer, mandarijn

Lunch:  groentesoep met brood

Avondeten: groentesoep, bruine boterham, omelet met spek

Uitgegeven vandaag:  € 2,53

Dat was ik kwijt voor melk, koffiemelk en wc-papier. Koffiemelk was niet echt nodig, maar soms heb ik weinig tijd om melk te koken, en dan is het toch wel makkelijk. Het kostte ook maar 49 cent. Ik bewaar die flesjes altijd voor een collega van de kinderboerderij, die er met de kinderen kruidenazijn in maakt.

Zaterdag:

Ontbijt
: : ontbijtkoek met roomboter, koffie, bruine boterham met gebakken ei

Lunch: wrap met hüttenkäse, kiprollade en Oost-Indische Kers


Avondeten:
kiprollade, gebakken aardappelen en sjalotjes, fruitsalade

Uitgegeven vandaag:  €0,30

Dat was voor twee preien, op de markt. Het liep tegen sluitingstijd, dus ik vond ook nog een heleboel gratis eten: vijf doosjes bosbessen, vier tomaten, een limoen, vier aardbeien, een appel, een mango, drie bakken druiven en een heeeleboel (zeer) rijpe avocado's. Veel teveel eigenlijk! Gelukkig kwam ik later een andere marktjutter tegen, die graag een bak druiven en wat avocado's wilde hebben.


En na afloop heb ik weer een tasje gevuld voor de Buuf.


De rest heb ik zo snel mogelijk verwerkt: alles gewassen, tomaten in een pan kokend water en daarna in koud water in de koelkast (dan zijn ze meteen ontveld), bosbessen in het vriesvak.

Zondag:

Ontbijt: fruitsalade, bosbessensmoothie

Lunch: brood met guacemole, verse jus

Avondeten: bami met prei, ei, champignon en stukjes kiprollade

Heb alle ingrediënten al klaar gezet om straks mee te nemen naar meneer F. De guacemole gaat natuurlijk ook mee, voor vanavond op een stukje toast.


Uitgegeven vandaag:  €0,-


Als tussendoortje at ik deze week fruit, chocola, ontbijtkoek, een kop groentesoep of een handje pelpinda's.

Sinds nieuwjaarsdag drink ik vrijwel alleen maar water, koffie, (chocolade-)melk en thee. Ik probeer wat zuiniger koffie te zetten (in plaats van een hele pot zetten en daarna de helft door de gootsteen spoelen). Thee zet ik niet meer per kopje, maar in een pot. Wat ik over hou, zet ik nu koud weg. IJsthee blijkt ook in de winter een lekkere dorstlesser te zijn.


Op naar week 2!
Totaal uitgegeven eerste vijf dagen: € 7,20

(waarvan 2,79 voor eten en 4,39 voor overige zaken)

18 opmerkingen:

  1. Wauw. Ik was al erg benieuwd hoe het gegaan was. Super dus! Ik vrees dat ik met je mee ga doen de rest van de maand, sta opeens zomaar in het rood! Letterlijk, want de Rabo heeft iets nieuws (of ik heb het al die tijd niet gezien omdat het niet van toepassing was), de beginregel, waar je je saldo kunt zien, is knalrood. Roder kan echt niet! Gelukkig weet ik waardoor het komt, ik moet nog geld van een declaratie terugkrijgen. Morgen maar eens met de helpdesk gaan bellen, er was nl iets fout gegaan. Gedeeltelijk door ondergetekende, dus ik ben nog niet boos. Ook krijg ik nog geld terug van Zusje en moet ik nog een declaratie indienen (gewoon vergeten, hoezo luxe), dus ik zie het niet somber in. Maar je zult maar continu in deze positie zitten, dan is het wel een ander verhaal. Trouwens, als jij op Meneer F's zak wil teren, lekker doen. ;) Tis geven en nemen in een relatie en idd, zo'n afwas, dat verdient zeker een tegenprestatie! Hele fijne zondag en succes met week 2!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is gewoon een issue-tje van mij, dat ik persé financieel onafhankelijk wil zijn en niet op zijn zak wil teren. Meneer F. vindt mij daar zelf ook wat overdreven in. Maar ik denk altijd zo: ik kies ervoor om weinig te werken en veel vrij te zijn. En in die tijd doe ik vooral leuke dingen. Hij werkt zich de hele week de tandjes, dus dan is het logisch dat hij meer geld heeft. Als hij daar vervolgens weer een groot deel van aan mij uit zou geven, zou ik me een enorme klaploper voelen. Ik zou liever willen dat hij minder hard werkte zodat allebei vaak vrij waren. Maar ja, ga dat een man maar eens vertellen, dat hij niet zo hard moet werken. :-)

      Balen dat het even tegen zit met je financiën, maar leuk dat je meedoet!

      Verwijderen
    2. Het schijnt zo te zijn dat meisjes de boodschap meekrijgen dat ze voor zichzelf moeten kunnen zorgen en dat jongens van kleins af aan de boodschap krijgen om voor hun gezin (of geregistreerd partner, whatever) te kunnen zorgen. Dat zou eea kunnen verklaren... Maar ik snap wat je bedoelt, die akelige schuldgevoelens zouden anders wel eens om de hoek kunnen komen en dat willen we niet!

      En ach, die financiën, das gewoon m'n eigen schuld. Had ik beter moeten opletten met declareren (dat gaat nu allemaal electronisch en ik had een paar nullen te weinig ingevoerd. niet handig, die Wit-Russische roebels! ;)) en ik had natuurlijk ook wat minder kunnen winkelen de afgelopen tijd. Voordeel is wel dat m'n vriezertje behoorlijk vol is en dat ik ook weer even uitgesjopt ben. En het salaris wordt de 15e alweer gestort. Ga ik tot die tijd gewoon m'n nagels lakken voor de tv en verder nix! ;)

      Verwijderen
  2. Zo hee, goed bezig! Ik wou dat ik op de markt kom jutten hier maar dat is me nog nooit gelukt, het lijkt wel of ze daar in Zutphen niet aan mee doen ...
    Ik moet deze maand ook kalm aan doen, wil wat voorraad inslaan en opmaken wat er in de kast staat. En eens wat nieuwe recepten proberen. Maar ja, met 2 pubers wordt dat niet altijd even goed ontvangen. Hun definitie van eten is wat anders dan de mijne!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga pas om half zes, zes uur naar de markt, als ze al aan het opruimen zijn. Sommige kramen zijn dan al helemaal leeg, en daar zetten ze dan een doos neer met meeneemspul. Als andere verkopers, die aan het inladen zijn, je daar zien graaien, roepen ze je nog wel eens terug: ' Mevrouw! Ik heb hier een hele doos rijpe avocado's. Maar dan moet u ze wel allemaal meenemen!' Zij vinden het zelf ook vervelend om het eten weg te gooien.

      Ja, met kinderen, en zeker met pubers, lijkt consuminderen me een stuk moeilijker. Het scheelt veel strijd als je voor gemak kiest, maar ja, gemak is meestal duur. :-)

      Verwijderen
  3. Goh,keurig gedaan zeg tot nu toe!
    Haha, dat is echt heeeeeeel nobel dat je de afwas van meneer weggewerkt hebt....daarvoor mag je wel een maand lang op zijn geld teren eigenlijk ;-)
    Struinen naar gratis eten op de markt lukt hier niet maar super dat jij dat wél kan doen, levert je mooi wat op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, eigenlijk vind ik zelfs dat ik de Nobelprijs moet krijgen, voor zoveel belangeloze zelfopoffering :-)

      Hoe komt het dat marktjutten in jouw woonplaats niet lukt? Je zou toch zeggen dat elke markt aan het eind van de dag afval heeft? Of nemen ze gewoon alles weer mee? (Gewoon nieuwsgierigheid, hoor, niet om de dumpster dive-jehovah uit te hangen)

      Verwijderen
  4. Ik verbaas me er altijd weer over hoeveel eten je gratis vindt, fantastisch en nog lekker ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten, heb net samen met meneer F. de guacemole en de fruitsalade soldaat gemaakt, allebei superlekker.

      Verwijderen
  5. wauw! Super knap hoe je (noodgedwongen) dan met zo weinig nog heerlijke maaltijden op tafel kunt zetten. Erg knap hoor. Misschien is het ook een beetje "een sport" , een uitdaging geworden op deze manier en dat houd het dan wel leuk?
    Als je nou een keer een week niet uitkomt kun je ook hier aan tafel aanschuiven hoor ;) (ik zal de afwas laten staan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, straks word ik door iedereen ingehuurd als afwashulp. Een nieuwe carrière, en elke dag eten! :-)

      Nou ja, noodgedwongen is het natuurlijk niet echt, het is meer een experiment om te kijken of ik het met zo'n budget zou redden. En dat gaat het best als je er een soort spel van maakt. Ben nog maar 5 dagen bezig, dus heb nog volop praatjes. :-)
      Het zal een stuk lastiger worden als mijn voorraad op is.
      Voor mensen die heel lang zo moeten leven is het pas ECHT moeilijk, die kunnen er nooit even 'vrij' van nemen, en dan zal het lang niet altijd meevallen om het als een sport te blijven zien. Maar voorlopig vind ik het nog leuk om creatieve oplossingen te bedenken waar je geen of weinig geld bij nodig hebt...

      Verwijderen
  6. Ik vind het super knap van je dat je zo weinig geld uitgeeft. En nog een dineetje geeft bij je ouders en nog even een fruitmand in elkaar knutselt, een tas met eten voor de Buuf en nog eens eten kook voor mijnheer F. En dat allemaal voor € 7,20. Ik doe het je niet na. Ik doe het helemaal niet zo goed. Op mijn blog kun je lezen hoe slecht ik mijn best doe. Maar misschien gaat mijn week 2 beter. Ik ga gewoon door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is dat! Wie weet kom jij straks lekker op dreef, en bezwijk ik juist weer voor de verleiding. Zoals ik al zei: ik ben nog maar vijf dagen (inmiddels zes) bezig, en er zullen vast nog valkuilen op de loer liggen...

      Verwijderen
  7. Geweldig hoe je dat allemaal voor elkaar bokst. En ja, het is misschien pas de eerste week, maar ik vind het mooi om te lezen hoe je dat doet op de markt. Ik heb zelf een hekel aan markten, nou niet helemaal, alleen de drukte van al die mensen bij elkaar die voor, naast en achter je sjokken. Ik voel me dan opgesloten in een massa. Maar ik kan natuurlijk hier in de Kop van Noord Holland eens kijken tegen sluitingstijd. Wellicht is het dan al wat rustiger en kan ik het een en ander op de kop tikken. Het lijkt me mooi om het te gaan proberen. ( wel een beetje spannend ook, ik weet niet of ze ook bakken hebben om mee te nemen of dat je het daadwerkelijk moet vragen )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaak hebben ze het al apart gezet, maar toch vraag ik het meestal nog even voor de zekerheid, voor ze ineens 'Houd de dief!' gaan roepen. Tof dat je het ook gaat proberen! Ik vond het de eerste keer ook doodeng, maar ben de schaamte inmiddels wel voorbij. Enne... niemand loopt voor je voeten na half zes, dus eigenlijk een perfect moment voor jou!

      Verwijderen
  8. Jeetje wat weinig uitgaven voor eten. Knap. Hoe zit het met gas, water en electra verbruik en huisvesting zit dat ook bij je budget in? Soms heb ik zelf het idee dat zelfs ademhalen geld kost (bij wijze van spreken he). Denk ik, niets uitgegeven vandaag, maar als ik dan nadenk kost het leven heel wat per dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het gaat deze maand niet over vaste lasten, maar de overige uitgaven (mijn vaste lasten zijn al heel laag).
      Nou inderdaad, ik sta er nu pas bij stil hoeveel dingen geld kosten! Maar aan de andere kant ontdek ik ook hoeveel dingen GEEN geld kosten. :-)

      Verwijderen
  9. Jeetje, dat is maar een euro per dag. En toch klinkt het alsof je heerlijk hebt gegeten en uitgedeeld! In de bungalowparkwinkel kon ik voor 7 euro boodschappen voor een halve dag doen. Ik heb het boek inmiddels ook gelezen, en ga kijken hoe ik er vorm aan ga geven. Zo'n echte minimummaand met onverantwoord crisiseten (nou ja, bij jou klinkt het eigenlijk niet eens zo crisis en onverantwoord) zie ik niet zitten, ook al is het maar een maand. Een biologische minimummaand, daar ga ik eens een experiment omheen bedenken...

    BeantwoordenVerwijderen