zaterdag 28 december 2013

Sta financieel sterk - Marieke Henselmans

Meestal maak ik me niet zo druk om de crisis. Ik kan rondkomen met weinig, en eerlijk gezegd zou ik het best een verademing vinden als het eindelijk een keer afgelopen was met dat eeuwige gegraai.
De ellende is vooral dat steeds meer mensen hun baan verliezen, en ook niet meer aan de bak komen. Een paar jaar geleden ben ik een halve baan kwijtgeraakt, maar ik heb tenminste nog werk, dus tel mijn zegeningen.


Toch word ik soms ook aangestoken door het algehele malaise-gevoel. Met name door alle negatieve berichten. 'Hoe moet het nou als ik straks deze baan ook nog kwijt raak, en in de bijstand kom?', denk ik dan. 'Of als ik straks oud ben, en er van de zorg en het pensioenstelsel niks meer over is?'

Op zulke momenten wordt het weer tijd voor een goeie dosis Marieke Henselmans.

September dit jaar introduceerde de bespaarkoningin in een troonrede haar nieuwe boek:
'Sta financieel sterk - train je koopkracht in tien eenvoudige stappen.' 



Ze bekent: ‘Toen de kredietcrisis begon, kreeg ik bijna een leuk soort zenuwen. Ik kan het niet laten mij voor te stellen dat de hele economie in elkaar dondert, en dat we zouden moeten rondkomen van het kleinste beetje geld, of zelfs zonder geld.'
(Ik heb mezelf op hetzelfde soort fantasieën betrapt. Het ‘mag’ natuurlijk niet, want een crisis is niet leuk. Maar ik heb zo’n zin in die andere economie, en  soms denk ik dat alles eerst in elkaar moet lazeren voordat  we daar klaar voor zijn.)


Met 'koopkracht' beoogt Henselmans overigens iets anders dan economen, ambtenaren en instanties bedoelen. Die denken te kunnen uitrekenen of de koopkracht stijgt of daalt.
'Maar het gaat er om wat JIJ kunt kopen van je geld. Er zijn namelijk mensen die heel goed kunnen leven van weinig geld. Ondanks minimale inkomsten is hun koopkracht voortreffelijk.'



Ze weet waar ze over praat. Tijdens de vorige crisis had ze een minimum inkomen, een piepklein huisje en een jong kind om op te voeden. En het zat zeker niet altijd mee. Maar ze wist zich goed te redden, werd steeds creatiever, had het zelfs prima naar haar zin. En dat heeft haar sterker gemaakt.

Over de welvarende periode tussen 1990 en 2008, waarin men 'levenslang' kon studeren, er overal wel een regeling voor was, en je zonder gedoe zes keer je jaarsalaris kreeg als hypotheek, schrijft ze: 'Het gekke is dat ik me niet kan herinneren dat we dolgelukkig waren. Misschien is het record van ons nationaal chagrijn ook wel gebroken in die jaren.'



'Regelingen komen en gaan. Sometimes you win, sometimes you lose. (...) Je kunt nerveus worden van regelingen die verdwijnen. Maar je kunt beter als uitgangspunt nemen dat alle regelingen tijdelijk zijn. Dat is tenminste iets waarvan je op aan kunt.'

De crisis heeft veel zekerheden op de helling gezet, en ons allemaal de stuipen op het lijf gejaagd. In 'Sta financieel sterk' wordt de lezer uitgedaagd om de crisisangst onder ogen te zien (stap1: wat doet een crisis met je?), de financiën goed in kaart te brengen (stap 2: 'geldzaken helder') en daarna eens een maand op het absolute minimum te gaan leven (stap 3: 'doe een minimum maand'). Tijdens de minimum-maand ontdek je namelijk met hoe weinig geld je toe kan. Je leert op welke punten je nog kunt besparen, zodat je misschien zelfs wel wat geld opzij kunt zetten voor een buffer. En dat geeft een vrij gevoel.

Met de humor en verbeeldingskracht die we van Henselmans gewend zijn, beschrijft ze hoe zo'n minimum maand er uit kan zien: 'Je hebt een weekbedrag in je portemonnee. Kom er nog even niet aan. Je kunt de minimum-maand beginnen door de eerste dagen te eten uit je voorraadkast. Doe zo lang als het gaat gewoon geen boodschappen. Speel dat je bent ingesneeuwd, bij wijze van spreken. Bedenk maaltijden met rijst, pasta, gekke blikjes uit je kerstpakket en dergelijke. Maak die pakjes thee met de minder favoriete smaak nu eindelijk eens op. Pas wanneer de gezinsleden - te hard - beginnen te protesteren of flauwvallen van de honger, ga je de eerste boodschappen doen.' 


Heel geestig is ook de passage waarin ze boodschappen doen vergelijkt  met  een soort zeskamp, een spannende route waar elke paar meter een verborgen hindernis of valkuil op je wacht: ‘Pats, direct bij de ingang is al gebak in de aanbieding. Je neemt die horde, maar twee meter verder is er op de kopse kant van het schap een lekkere pastasaus in de aanbieding, drie voor de prijs van twee. (...) Zie ook dit schap als een hindernis, maak een sprongetje er overheen. Zet hem op, hou vast aan je lijstje!’
Stap 4 tot en met 8 voeren de lezer langs de hoofdgebieden van het dagelijks leven: eten, wonen, werken, vervoer, kinderen. Naast nuttige bespaartips vind je hier ook ruimte om zelf bij te houden waar je de goedkoopste producten hebt gevonden (met een voorzetje van de schrijfster).  

In de laatste twee hoofdstukken krijgt de lezer handvatten aangereikt voor het trainen van financiële en mentale kracht. Samengevat: plan vooruit, zorg voor een buffer, doe niet mee aan de mode, wees creatief, ruil en deel, wees tevreden.

Nuchtere conclusie: 'We hebben een huis en geen honger. Geen bloed of doden door de economie.'

En zo is het maar net. 

Marieke for president! 

NB: Firma Fluitekruid neemt de uitdaging aan: januari wordt haar absolute minimum-maand.
 Geen geflierefluit meer, maar gewoon, regelrecht  hard core besparen!
To be continued...

12 opmerkingen:

  1. Ik doe met je mee in januari als minimum maand. Ik heb nog één dag om me er mentaal op in te stellen. Mijn vriezer is nog vol en ik heb een 4 kerstpakketten mogen ontvangen, Voorlopig moet ik dus wel uit mijn voorraadkast kunnen eten. Bovendien wil ik toch afvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, jij kan zo te horen wel de hele maand ingesneeuwd zitten wezen! :-)

      Ja, afvallen kan een mooi neveneffect zijn, al is het oppassen geblazen met bewerkt, koolhydraatrijk voedsel. Dat is vaak spotgoedkoop en geeft een verzadigd gevoel, maar je wordt er wel dik van. Ik ga in ieder geval de hele maand geen alcohol drinken: daar val je van af, je voelt je vitaler en het scheelt ook nog een smak geld.

      Enne... ik weet nog steeds niet hoe het precies komt, maar aan het eind van de Geefmaand was ik een paar kilo afgevallen! Dus in januari ga ik voor alle zekerheid ook maar door met elke dag iets weggeven. :-)

      Verwijderen
  2. Succes! Wel over bloggen he? Misschien wil ik de uitdaging ook wel eens aan gaan, maar januari is voor mij niet handig. En so far voor je voornemen om 2014 het challenge-vrije jaar te maken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag op de laatste dag van het jaar heb ik mij dan voorbereid op een maand minimaliseren. Ik wil vooral van die voorraden uit mijn kast af. Ik heb nog 2 flessen wijn uit mijn kerstpakket A (dit pakket ontving ik door mijn vakantie pas na de kerst, anders was het al op geweest) en nog 500 gr. Gerookte zalm uit kerstpakket B ( ingevroren dus ik hoef het niet direct op te maken, bovendien heb ik de afgelopen week de andere 500 gr opgegeten, dus ik hoef even geen gerookte zalm.) Kerstpakket C bestond uit VVV bonnen waarvan ik Blue Suède Shoes heb gekocht en kerstpakket D was een giga pakket met allemaal vreetspul waarvan ik het meeste op 1e kerstdag bij de koffie c.q. borrel aan de hele familie heb geserveerd. Maar ik heb nog wat vage soepstengels, keiharde toast en blikjes over. Maar verder heb ik gewoon veeeeeeel in voorraad.
    Ik heb vandaag na mijn werk maar eens een weekmenu opgesteld aan de hand van mijn voorraadkast en boodschappen gedaan.
    Ontbijt: yogurt met musli of havermout met melk ( pak houdbare melk gekocht voor 65 cent) Bovendien heb ik nog wat oud brood waar ik wentelteefjes van kan maken met dat pak melk.
    Lunch: op het werk noodlesoup, thuis tonijnsalade met stokbrood of een eitje met paprika en tomaat, blz 87 uit het kookboek Plenty ( afbakstokbrood gekocht ad 39 cent en 2 x yum yum ad 36 cent)
    Diner:
    Woensdag/donderdag: paella
    Vrijdag: ravioli broccoli en roomsaus
    Zaterdag: gourmet uit de diepvries met stokbrood en tomatensla ( 2e afbakstokbrood ad 39 cent)
    Zondag: visje met gebakken aardappelen en sperziebonen
    Maandag en dinsdag Rijst: met paprika ui en pompoen. Dit is een variatie op het recept op blz 87 van Plenty
    Woensdag en donderdag: Het blik Unox erwtensoep (met stokbrood ad 39 cent,) dat ik vorig jaar mocht ontvangen bij de Nieuwjaarsduik in Scheveningen. Samen met een Unox muts voor 3,50 inschrijfgeld. Deze keer doe ik natuurlijk niet mee. € 3.50 Daar kun je een week van eten! (0.65 +0.39+0.39+0.36+0.36= € 2.15)
    Ik heb vandaag nog € 37,10 in mijn beurs en ik wil er zo lang mogelijk mee doen. Normaal geef ik € 100,- per week uit. Alles wat ik deze maand bespaar ga ik investeren in kleine Cordaid projecten. Dit wou ik eigenlijk al doen in de Geefmaand November maar toen is het er niet van gekomen. Met Cordaid projecten help je iemand, maar je bent je geld ook aan het investeren. (o.k. tegen 1,5 % per jaar wordt je er niet echt rijk van, maar je helpt er ook iemand mee)
    Nu heb ik natuurlijk een makkelijk maandje met een super gevulde voorraad- koel-, en ijskast. Bovendien heb ik al twee kaartjes voor toneelvoorstellingen in de Koninklijke Schouwburg ( met garderobe en pauzedrankje) en twee uitnodigingen voor openingen van exposities van een vriend in een museum en in een galerie. Bovendien heb ik de cursus Colums schrijven waar ik op 25 januari mee begin ook al betaald.
    Dat worden heel wat projecten voor Cordaid deze maand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo hee, dat is bijna een heel artikel! :-) Jij zit volgens mij gebeiteld komende maand...
      Ik was zelf van plan om met het geld wat ik bespaar te investeren in mijn eigen buffer/potje voor later. Maar jij bent natuurlijk helemaal goed bezig, dat je het geld ook nog aan een goed doel geeft!

      Verwijderen
  4. Ja ik maak altijd heel uitgebreid plannen, meestal komt er in de praktijk niets van terecht. Dus de volgende keer kan ik kort zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar! Nou ja, vaak komt er wel IETS van terecht, maar nooit zoals ik het in mijn hoofd had. Ach, beter een ambitieus plan, dan helemaal geen plan, vind je niet?

      Verwijderen
  5. He Bloggers, ik ben aangenaam verrast en trots op jullie! Ook benieuwd wat ervan terecht kwam..maximale knuffel Marieke Henselmans (marieke-apenstaart-AD.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee, wat leuk dat je reageert! Het besparen op eten viel mee, maar op overige zaken was het soms best lastig (zie andere blogposts van januari).

      Voor ervaringen van andere bloggers, zie de Zinkende Surfer, Minimalisme Met Kinderen, De Afvallige en Consuminderen Met Plezier (het virus is besmettelijk...)

      Bedankt voor je boek!

      Verwijderen
  6. De Artist way is een boek over creativiteit. De verhalen zijn wat zwaar maar de oefeningen zijn leuk. De oefeningen die ik nu doe is iedere morgen een A-4 tje schrijven met wat er maar in je opkomt. En iedere week twee uurtjes erop uit trekken om iets leuks te gaan doen, vorige week was dat fotograveren in de haven. Volgende week ga ik naar Blijdorp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, nu weet ik het weer. Heb ik wel eens over gelezen. Dat maak je elke week een 'kunstafspraak' met jezelf en ga je iets artistiekerigs/speels/creatiefs doen.
      Leek me toen al erg leuk, misschien ga ik deze keer jouw voorbeeld wel volgen!

      Verwijderen